A teljességében megélt NŐISÉGÉRT - www.regosvolgyiregina.hu

Egészséges női táplálkozás

Az egészséges  női életmód alapja, hogy rátalálunk és együtt áramlunk természetes ritmusunkkal. Akkor tehetünk a legtöbbet önmagunkért, ha figyelembe vesszük azt, hogy éppen ciklusunk aktuális szakasza mire hív bennünket. A nők leginkább akkor válnak kimerültté és akkor alakítanak ki magukban betegségeket, ha megtagadják ezt a ritmust, illetve ha elveszítik önmagukkal lélekkapcsolatukat. Ha felfedezzük, hogy azokat a minőségeket, amelyek hétről hétre működnek bennünk és folytonos változásukkal állandó körforgást hoznak létre életünkben, sokat tehetünk azért, hogy energia takarékosabban, erőinket optimalizálva működjünk. 

Egy nő természetes módon halad a hónap során a menstruációt követően egy kifelé irányuló, aktívabb szakaszból a befelé forduló, belső munkára hívó szakasz felé. Megtehetjük, hogy tudatosítva ezt megengedjük magunknak a női létből fakadó változékonyságot. Mikor helyesen éljük ezt meg a szeszélyességet felváltja kiegyensúlyozottság,  a frusztráltságot pedig az életöröm.

Persze a ciklus ismeretén és a vele való együttműködésen túl még sok minden van, amire odafigyelve egy nő nem csak lélekben, de testben is egészségessebbé válhat. Egyszerű életmód elvek segíthetnek abban, hogy támogassuk önmagunkat. Ilyen például a ciklusunknak megfelelő étkezés. Támogatva a folyamatot megtapasztalhatjuk, hogy egy a táplálkozási szokásainkban tett kisebb változás is segít könnyebben megélni a menstruáció előtti időszak és magának a menstruációnak a tüneteit. És persze... ha testben jól működünk, lelkileg és szellemileg is kedvezőbb állapothoz segíthetjük magunkat. 

Az egészséges táplálkozás terén rengeteg információt szerezhetünk. Az elmúlt évtizedekben rendkívül felkapott téma. Olyannyira, hogy néha már átláthatatlanná válik a sok információ és nehéz eldönteni melyik is lenne számunkra leginkább kedvező: a makrobiotikus, a vega, a vegan, a vércsoport szerinti, a paleo és ki tudja még hány étkezési módról olvashatunk. Fontos, hogy ne szimpátia, vagy a trend hatására tegyük le a voksunkat valamelyik mellett, hanem az ételek ránk gyakorolt hatásainak tudatosításával találjuk meg a számunkra leginkább kedvező étkezési módot, akár csupán ránk jellemző, teljesen egyedi módon. 

Tudni kell, hogy vannak olyan élelmiszerek, amelyek általában sem kedveznek az egészségnek, de a női egészség számára kifejezetten ártalmasak. Ilyenek például finomított ételek, maga a cukor és azok a tejtermékek és húsok, amelyek nem házi előállításúak. Ezeket általában rengeteg antibiotikum és hormon járja át, amely elfogyasztva hatással vannak a női szervek működésére. A nők egészségügyi problémáinka 90%-ben össztrogén dominancia áll, amely nagyban köszönhető az élelmiszeriparnak. Érdemes nagy figyelemet fordítani arra, hogy amennyiben fogyasztunk tej- és hús terméket, az egyrészt ne ipari előállítású legyen, másrészt pedig ne az étkezésünk jelentős részét tegye ki. Ha tehetjük a szárnyas- marha-, sertéshúst váltsuk halakra. A húsfogyasztás nagyban hozzájárul a menstruáció kellemetlen tüneteinek kialakulásához, nem beszélve arról mennyi méreganyagot juttatnak szervezetünkbe. A hormonkezelt tejtermékek pedig felboríthatják a ciklusunkat és megbetegítik a női szerveket. Jó elkerülni a cukrok fogyasztását is, amelyek jelentős kárt tehetnek bennünk.  A finomított ételek, a szójával és ízfokozókkal, tartósítószerekkel stb. dúsított ételek is felborítják a női rendet, kórosan befolyásolják szerveink működését. Azok az ételek, amelyek nyálkát termelnek (tészta, fehérrizs, fehérliszt, krumpli) megbetegítik a méhet. Ezzel szemben van néhány olyan étel, amely a ciklus meghatározott szakaszában jótékonyan hat a női szervezetre. 

A menstruáció idején fontos, hogy vasban gazdag élelmiszereket fogyasszunk. Ezzel áthidalhatjuk a vérveszteségből származó tüneteket, a fáradékonyságot, levertséget. A spenót, brokkoli, a cékla, ami valódi méh csemege nagyon jó a nők számára. Előnyös a gránatalma, ami szintén méhünk erejének szimbóluma. Ilyenkor nyáron szerencsések vagyunk, hiszen bőséggel kapható mindenféle gyümölcs, de ebben az időszakban leginkább a piros bogyósok azok, amelyeket előnyös fogyasztani. Ezek tisztítják a méhet és a vért. Segíthetjük a menstruáció folyamatát azzal, ha fokozottabban odafigyelünk a folyadék fogyasztásra és tiszta, minőségi vizet veszünk magunkhoz.


A másik fontos időszak, amire érdemes odafigyelni, az a menstruációt követő időszak, amikor a méh nyálkahártyája újra felépül. Ebben a szakaszban az egész ciklus folyamatát meghatározza, amit elfogyasztunk. Ezért is javasolják, hogy ilyenkor kerüljük a túlzott só fogyasztását, legfőképp ha szeretnénk elkerülni a ciklus második felében a vízfelhalmozódást a testünkben. Fogyasszunk mandulát, diót, olajos magvakat, amelyek jótékony hatást fejtenek ki méhünkre. 

Mikor az ovuláció fázisában járunk a legjobb amit tehetünk, ha nyers, friss ételeket, salátákat, idénynek megfelelő gyümölcsöket fogyasztunk. Rendkívül jó hatással vannak ilyenkor a különböző zöld italok, mint a búzafű lé, vagy petrezselyem dzsúz. Ezeket az italokat számtalan módon variálhatjuk a különböző zölségségek levéből, leginkább csak fantáziánk, kreativitásunk szab határt. Az avokádó, a spárga is számos értékes tápanyagot rejt, amit nagyszerűen használ fel szervezetünk ilyenkor. Kiegészíthejük étrendünket mégpempővel, ami egyébként a ciklus más szakaszaiban is áldásos hatású.

Testünk az elfogyasztott táplálékból épül fel. Egészséges lelki működésünk alapja, hogy megfelelően gondoskodunk testünkről. Ha nőiségünket teljes valójában szeretnénk kibontakoztatni, annak első lépése, hogy megszabadítjuk testünket a méreganyagoktól, amelyeket a nem tiszta, nem minőségi ételek jelentenek és felhagyunk a szélsőséges táplálkozással. Ez hatással lesz gondolkodásunkra. Tiszta szellem, csak tiszta testben, míg a női tudat a nő méhében lakozik, ezért úgy gondolom, hogy a ciklusnak megfelelő táplálkozás az, amivel legtöbbet tehetünk egészségünkért, s méhünk megfelelő működéséért. A ciklus táplálkozás felöli megközelítése segít felfedezni és megismerni női sajátosságainkat. Mi nők szerencsések vagyunk, nem kell mindig ugyanúgy élnünk, éreznünk, de még tálplálkoznunk sem. Megengedhetjük és meg is kell engednünk magunknak hónapról hónapra a változékonyságot életünk minden részletében, ezzel is finomítva önmagunk és ciklusunk felé érzékenységünket. Érdemes kilépni a hipermarketek hipnóziásból és felfedezni az élő ételek gyógyító erejét. Határozottan érezhető a különbség, ha egy nő rátalál azokra a forrásokra, ahol testet-, lelket gyógyító étkeket talál önmaga és családja számára. Az ilyen ételek más minőséggel és más rezgésekkel rendelkeznek, mint a bevásárlóközpontok sokszor kétes eredetű élelmiszerei. 

Akár a tudatosabb nőiség, akár női szerveink gyógyítása a cél, táplálékaink igényes megválasztása az első lépés. Engedd, hogy belső érzékelésed megnyíljon a méh szavára. Köss szövetséget, hangolódj össze legmélyebb női tudatosságoddal és tapasztald meg, ahogy egyre finomabban átformálódsz általa. Egészséges nővé válsz. 

Anima és animus

Minden nőnek felelőssége van önmaga iránt. Nem önzőség női létünket úgy megélni, hogy figyelmünk elsősorban önmagunkra irányul, hiszen ha belül rendben vagyunk és egyensúlyt teremtünk, harmóniát és derűt hozunk a külvilág, szűkebb és tágabb környezetünk számára is. Minden a nőből fakad. Testi-, lelki-, mentális állapotai határozzák meg a körülötte zajló élet minőségét. 

Egyre inkább tágul a tudatos nők köre és sokasodnak a rendelkezésünkre álló lehetőségek ahhoz, hogy megtaláljuk a magunk számára hasznos és alkalmazható eszközöket. A női tudás alapvetően intuitív észlelések és megélések által válik élővé. Ahhoz azonban, hogy képesek legyünk ezeket a női tulajdonságokat működtetni magunkban, először intellektuális szinten kell tisztába kerülnünk folyamatainkkal, működésünkkel. Míg az előbbi tipikusan női-, utóbbi férfi minőségű művelet.

Mind a férifak és mind a nők pszichéje feminin és masculin részből tevődik össze, s mindkét nemnek szüksége van a benne élő anima, vagy animus jelenlétének megélésére. Teret kell engedni mindkettőnek. Elfojtásuk zavarhoz, mentális és pszichés problémák kialakulásához, túlzott földhözragadtsághoz, vagy a rózsaszín ködökben való lebegéshez vezet.

Fontos tehát, hogy belső munkánk, amely nőiségünk kiteljesítésére fókuszál, ne csupán a női minőségek kimunkálása és behívása felé orientálódjon, hiszen férfias minőségeinkkel épp annyira fontos jóban lenni és élni, mint női oldalunk sajátosságaival. Ellenkező esetben épp az történik, ami jelenleg a világban is zajlik. A nőiség, a női erő és feminin minőségek elutasításával teret nyert férfi minőség dominanciája önmagára maradva maga is sérült, eltorzult és komoly problémákat hozott a világra. S mivel minden ahogy kint, úgy bent, ebből okulva nőként is figyelnünk kell arra, hogy a bennünk élő férfias minőségek is teret és hangot kapjanak. Mindkét részünk gyógyulásra vár.

Sokszor előfordul, hogy a magukkal munkába fogó nők túlságosan háttérbe szorítják a másik oldalt, s ezzel az elutasítással komoly komplikációkat hoznak létre pszichéjük helyes működésében. A női oldal túlhangsúlyozása túlzott ellágyuláshoz, passzivitáshoz, elformátlanodáshoz vezet, ami nem kívánatos állomás a tudatos nő valódi célja felé tartó utazása során.

A feminin oldal túlhangsúlyozásának talán egyik oka az, hogy a legtöbb nő attól szenved, hogy túlzottan férfiassá vált a mai világ elvárásai mellett, s nem tudja megélni nőiségéből fakadó rendeltetését. Mégsem szabad átesni a ló túloldalára, s nőiségünk kiteljesítésének lobogója alatt elfordulni és elutasítani azt, ami alapvető és szükséges részünk, masculin oldalunk.

Férfias energiájú minőségeink is hasznos dolgokra sarkallnak bennünket. Ha belső munkánk folyamataira vetítjük: a női agy (jobb agyfélteke) intuitív, szenzitív és zsigeri tudásból képes merítkezni, a férfi agy (bal agyfélteke) értelmezésen, elemzésen, rendszerbe illesztésen át képes magáévá tenni a tudást. Ahhoz, hogy valódi tapasztaláshoz jussunk képesnek kell lenni a férfi oldal által képviselt reális területeken szerzett ismereteket és a női oldal által nyújtott intuíciókat egyformán integrálni életünkbe, használva az ellentétek által biztosított sokszínű lehetőségeket és engedni, hogy együtt teljességet teremtsenek. Úgy is mondhatnám, mindkét oldalt jól kell lakatni ahhoz, hogy együtt-, egységben működjenek. A nőiség kiteljesítése nem a férfi minőségek elutasításában és elnyomásában valósul meg.

Vannak, akik azt mondják, hogy a nők tudásukat nem intellektuális síkon sajátítják el. Jó azonban számolni azzal, hogy a még nem ismert dolgokat csupán érzeteinken, érzelmeinken át  megismerni, vagy mások elmesélt tapsztalatai alapján abszolválni rejt némi kockázatot, ráadásul sok tekintetben lehetetlen is. 

A jóga, ami nagyon hasznos eszközöket ad a nők kezébe a rengeteg minden mellett, két fontos dolgot is tanít: haladj a test felől a lélek felé, a témára vonatkoztatva kvázi: közelítsd meg a szellemet az ész felől. A másik tanítás: semmit ne higgy el, amit magad nem tapasztaltál meg, vagyis légy nyitott az ismeretekre, de saját tapasztalatod alapján mérlegelj. Ezzel folyamatos gyakorlásra, önvizsgálatra és óvatosságra, de ami a legfontosabb önállóságra és az intelketuális ismeretek megélésére, valódi tapasztalatra sarkall. 

Ez a két mondat rámutat arra, hogy az értelem és az intuíció nem lehet meg egymás nélkül. Az intuíció szükséges ahhoz, hogy ráébredjünk igazságokra, megsejtsünk dolgokat, de az értelem szükséges helyesen értelmezni az intuíciót, vagy a bennünk zajló folyamatokat. És persze érkezhetnek intuitív módon tanítások, de abban az esetben is szükséges, hogy ismereteink függvényében értelmezni is tudjuk a kapott tudást.

Egy jó példa erre a  zene. Hiába száll meg bennünket az ihlet, ha nem tanultunk meg hangszeren játszani, a zene nem tud mások örömére is felcsendülni. Vagy meg sem próbáljuk a dallamot visszaadni, vagy pusztán erőtlen nyekergés lesz belőle. 

A nők önismereti útján helye van (nyílván a saját tapasztalat mellett) a szóbeli tanításoknak, az intuitív átadásoknak, befogadásoknak és helyük van az intellektust tápláló eszközöknek: könyveknek, ismeretterjesztő írásoknak, filmeknek, s bárminek  ami tovább segít, ami inspirációt jelent, attól függetlenül, hogy a nőnek nem a fejében, hanem a szívében és a méhében kell tudatossá és bölccsé válnia. 

Amíg azonban még csak gyűjtjük a csontokat, hogy LaLoba a pszichénk mélyén élő Természeti Asszony, inakat, ereket és húst énekeljen rá, amíg nem lehelte vissza belénk ösztöneinket, addig szükséges a belső világhoz néhány térkép, amit kezdetben az intellektuális ismeretek jelentenek. 

Mi nők megéléseink és élettapasztalataink által tápláljuk és segítjük egymást. Jó azonban, hogy vannak könyvek, amelyek megfogalmazzák azokat a folyamatokat ciklusunkkal, sajátosságainkkal, testi-lelki működéseinkkel és generációs sérüléseinkkel kapcsolatos tényeket, amelyeket ha pusztán az egymással való beszélgetésekből kellene integrálnunk és megélnünk jóval lassabbá válna az önismereti folyamat, s vele a világ átrendeződésének folyamata is. 

Az én tapasztalásom az ezzel kapcsolatban, hogy sok nő számára már az is sokat jelent, ha  akár csak intellektuális szinten tud mozdulni a statikusságból és megrekedtségből előre. Lépést tesz a durvától a finom fele. Iránytűt nyer ahhoz, hogy mindentől és mindenkitől függetlenül induljon el belső világának ösvényein. Már vannak útjelző táblái. A tudatos és ösztöneit visszanyerni kívánó nőben kell, hogy a befogadó, megengedő, simulékony és alkalmazkodó tulajdonságok mellett, ott legyen a harcos, földelő, a reális oldal is, mert ahogy a külső világban védelmezője a férfi a szellemi nőnek, úgy belső világunkban is. 


© Holdköszöntő